D baan.
o

Joost werkt bij de politie én rijdt op de bus

Joost Hirs (45) werkt al 23 jaar bij de politie. Dit jaar is daar een nieuwe carrière in het openbaar vervoer bijgekomen. Via Consolid werkt hij op oproepbasis als buschauffeur.

Voor Joost de perfecte balans met zijn baan bij de politie: “Het werk als buschauffeur is een fijne manier om zaken te relativeren. Je gedachten staan even op iets anders. Dat vind ik heel prettig.”

Joost zit op zijn plek bij de politie, maar het openbaar vervoer heeft hem altijd getrokken. “Voordat ik bij de politie werkte, was ik conducteur bij de NS. Ook heb ik vier jaar in een politieteam op het Centraal Station gewerkt. Mooie ervaringen, waardoor ik erachter kwam hoe belangrijk het openbaar vervoer is voor Nederland. Toen ik vorig jaar een oproep voor een open dag van Connexxion zag, besloot ik spontaan om te gaan. Tijdens een proefrit op de bus was ik meteen om. Het heeft iets magisch om achter het grote stuur te zitten. Maar het werk als buschauffeur is niet te combineren met een fulltimebaan bij de politie.”

Maatwerk via Consolid Academy

Dan komt een collega met de gouden tip. “Een collega vertelde dat hij via Consolid op oproepbasis als buschauffeur voor Connexxion werkte. Dat leek me wel wat! Ik heb contact opgenomen met Consolid en kon direct op gesprek komen. Ik twijfelde eerst nog of de opleiding wel te combineren was met mijn baan bij de politie. Maar dat bleek geen enkel probleem. De Consolid Academy richtte het opleidingstraject helemaal op maat voor mij in. Ik volgde bijvoorbeeld lessen buiten kantoortijden zodat het niet ten koste ging van mijn verlofdagen. Bovendien betaalt Consolid de opleiding als je minimaal 1,5 jaar voor ze blijft rijden.” 

Klamme handjes

Na een aantal maanden heeft Joost zijn rijbewijs D op zak en kan hij starten met het mentortraject van Connexxion. “Als je je rijbewijs hebt gehaald, rijd je eerst twee weken met een mentor van Connexxion om de verschillende type bussen goed te leren kennen. Toen de eerste passagiers instapten had ik best klamme handjes, maar al snel voelde het goed. De laatste dagen zat de mentor er voor spek en bonen bij. Nu ben ik klaar voor mijn eerste solorit.” Joost is van plan om één keer per week een dienst te draaien als buschauffeur. “Bij een buschauffeur op oproepbasis gaan ze uit van ongeveer 10 uur per maand. De dagen en tijden deel je zelf in.”

Uit je comfortzone

Voor Joost is het werk als buschauffeur de perfecte balans met zijn baan bij de politie. “Ik werk op de afdeling integriteit van de Politie Amsterdam. Hier behandel ik integriteitsonderzoeken van politiemedewerkers die mogelijk een misstap hebben gemaakt. Dit zijn vaak gecompliceerde zaken. Het werk als buschauffeur is een fijne manier om dingen te relativeren. Je komt lekker onder de mensen en maakt een praatje. Je gedachten staan even op iets anders. Dat vind ik heel prettig. Ook denk ik dat het goed is om af en toe uit je comfortzone te stappen. Zo blijf je vitaal. Bovendien is het een soort maatschappelijk werk. Er is een enorm tekort aan chauffeurs en veel mensen zijn afhankelijk van het openbaar vervoer. Ik vind het mooi om op deze manier bij te dragen.”

Volwaardige collega 

Het leukste aan het werk als buschauffeur? Joost: “Je wordt volledig geaccepteerd als collega. De andere buschauffeurs maken geen onderscheid tussen fulltimers en oproepkrachten. Je bent echt onderdeel van het team. Dat geeft een warm gevoel.”

Is een carrière als buschauffeur ook iets voor jou? Check de mogelijkheden!