D baan.
o

GVB servicemedewerker Ðorđe: “Je bent ambassadeur van de stad”

Ðorđe Bačić (61) werkt 10 jaar als straatcoach in Amsterdam. Tot een hernia roet in het eten gooit. Nu speelt hij via Consolid weer een mooie rol in onze hoofdstad. Als GVB servicemedewerker is hij het visitekaartje van de metrostations. Ðorđe: “Je verleent niet alleen een service aan reizigers, maar vertegenwoordigt ook de stad.”

Als straatcoach zorgt Ðorđe voor de aanpak van overlast op straat door jongeren op een respectvolle en toegankelijke manier aan te spreken op hun gedrag. “Als straatcoach kun je echt iets betekenen voor jongeren. Iedereen die je tegenkomt heeft zijn of haar eigen verhaal”, vertelt hij. “Helaas kreeg ik na 10 jaar een hernia. Ik was een tijdje uitgeschakeld en kon niet meer door de stad fietsen. Ik wilde graag blijven, maar het was te belastend voor mijn rug. Daarom ben ik gestopt.”

Open dag

Ðorđe wil daarna zijn eigen stichting voor jongeren in Amsterdam opzetten, maar de subsidie vanuit de gemeente laat op zich wachten. Ondertussen zit hij al een tijdje zonder werk. Daarom bezoekt hij een open dag van Werkgeversservicepunt Amsterdam en Consolid. Hier loopt Ðorđe intercedent Conor Sipma tegen het lijf. “Ik had direct een klik met Conor. We raakten aan de praat en hij vertelde dat ze servicemedewerkers voor de GVB zochten. De perfecte baan voor mij. Ik ben graag onderweg en in contact met mensen. Een maand later was ik aan het werk op de metrostations.”

Geknipt voor deze baan

Conor Sipma, intercedent bij Consolid, kan zich zijn eerste ontmoeting met Ðorđe nog goed herinneren. “Hij is vriendelijk, rustig en tegelijkertijd joviaal en enthousiast. Tijdens ons gesprek merkte ik meteen dat hij geknipt is voor een baan als GVB servicemedewerker. Zijn ervaring als straatcoach en zijn mensenkennis komen goed van pas. En omdat het gaat om een functie van 30 uur, heeft hij daarnaast tijd om aan zijn stichting te werken.”

Ambassadeur van Amsterdam

Als GVB servicemedewerker reist Ðorđe tussen verschillende metrostations om reizigers te helpen en het materieel – zoals de ticketmachines en roltrappen – te checken. De Amsterdammer is in zijn element in deze rol: “Je komt onderweg veel toeristen tegen die de weg vragen. Als je iemand met een glimlach op weg kunt helpen, geeft dat een goed gevoel. Ik hoop dat mensen dat gevoel mee naar huis nemen. Je bent een soort ambassadeur van de stad.”

Relaxte benadering

Ook voor lastige situaties draait Ðorđe zijn hand niet om: “Mensen zijn over het algemeen heel aardig, maar je komt weleens reizigers tegen die boos of onbeleefd zijn. Dan komt mijn ervaring als straatcoach goed van pas. Ik kan situaties en mensen goed inschatten en neem de tijd voor iedereen. Door deze relaxte aanpak, kalmeren mensen meestal snel.”

Jongeren in hun kracht zetten

Naast zijn werk als GVB servicemedewerker, werkt Ðorđe nog steeds hard aan zijn eigen stichting: “Veel stichtingen die opgezet zijn om de jeugd te helpen, werken langs elkaar heen. Ik geloof juist in samenwerking tussen verschillende partijen. Daarnaast wil ik jongeren met de juiste begeleiding in hun eigen kracht zetten. Zodat ze het later ook op eigen houtje kunnen. Het plan staat en de financiering is bijna rond.” Zien we Ðorđe straks dan niet meer terug op de metrostations? “Nee hoor, ik houd van mijn werk. Ik wil de stichting en mijn baan als GVB servicemedewerker straks combineren.”