D baan.
o

Ben Sijmons (54): vrachtwagenchauffeur in hart en nieren

Ben Sijmons (54) is een chauffeur in hart en nieren. Hij begint zijn loopbaan op de taxi, haalt in ‘99 zijn vrachtwagenrijbewijs en is sindsdien verknocht aan het grote stuur. Via Consolid werkt hij sinds 2014 voor het Scania Transport lab. Een lot uit de loterij voor Ben: “Na de eerste rit naar Denemarken wist ik: dit is mijn ding!”

Publicatiedatum: 14 april 2023

“Ik hou van rijden”, vertelt Ben. “Ik heb ook andere banen geprobeerd. Bijvoorbeeld in een magazijn met 22 man onder me. Maar ik wist niet hoe snel ik weer achter het stuur moest kruipen. Rijden is voor mij als lopen voor iemand anders. Het gaat vanzelf.”

Het roer om

Ben begint zijn carrière op de weg als taxichauffeur. Hij rijdt met veel plezier op Schiphol, maar dan gooit de nieuwe taxiwet roet in het eten. “In ’99 kwam er een nieuwe taxiwet aan waardoor mijn peperdure taxivergunning niets meer waard zou zijn. Ik was nog jong en besloot het roer om te gooien en mijn groot rijbewijs te halen. Al snel had ik mijn rijbewijs CE op zak en kon ik internationaal gaan rijden.”

Meer rust en regelmaat

Ben rijdt voor verschillende werkgevers heel Europa door. Van Oostenrijk tot Duitsland en van Frankrijk tot Zweden. Tot hij in 2010 een aantal hartinfarcten krijgt. “Toen moest ik echt rustiger aan gaan doen”, legt Ben uit. “Vroeger pakte ik alles aan, maar de onregelmatige werktijden en het slapen in de cabine werden te zwaar voor mij. Ik had behoefte aan meer rust en regelmaat. Gelukkig kwam toen via Consolid het werk voor het Scania Transport lab op mijn pad. Na de eerste rit wist ik: dit is mijn ding!”

Scania Transport lab

Voor het Scania Transport lab rijden testchauffeurs continu tussen Zweden en Nederland om de kwaliteit en prestaties van vrachtwagens te testen. De Nederlandse chauffeurs brengen de vrachtwagens van Zwolle naar Denemarken. Daar staat een Zweedse chauffeur te wachten om de wagen naar Zweden te rijden. Voor Ben is het een baan uit duizenden: “’s Ochtends rijd ik naar Denemarken, daar overnacht ik in het slaapverblijf van Scania en de volgende ochtend rijd ik weer terug naar huis in een andere vrachtwagen. Ik weet precies waar ik aan toe ben, dat geeft heel veel rust. Bovendien rijd je als testchauffeur altijd in de nieuwste en mooiste modellen. Elke keer staat er weer een nieuwe wagen op me te wachten.”

Voor het eerst een vast contract

Ben is zo tevreden, dat hij voor het eerst een vast contract tekent. “Andere werkgevers hebben het in het verleden wel aangeboden, maar ik wilde nooit ergens aan vast zitten. Kunnen gaan en staan waar ik wil, is voor mij heel belangrijk. Maar bij Scania zit ik echt op mijn plek. Ook heb ik goed contact met Consolid. Dus toen Consolid mij in vaste dienst wilde nemen, hoefde ik lang niet lang na te denken.”

Uitdagende puzzel

Naast de ritten tussen Nederland en Zweden, is Ben al jaren verantwoordelijk voor de planning van het Scania Transport lab. Met een team van chauffeurs zorgt hij dat de vrachtwagens altijd blijven rijden. Dat is puzzelen en snel schakelen. “Dit werk ligt me. Bij het maken van de roosters zorg ik dat alles in elkaar past en als er een chauffeur uitvalt zoek ik direct een oplossing ”, vertelt Ben. “Gelukkig heb ik een geweldig team van chauffeurs om me heen. Er is nooit gezeur en is iedereen is bereid om een stap extra te doen. We doen het echt samen. Ook de samenwerking met Scania en Consolid loopt super.”

28 chauffeurs

Toen Consolid vroeg of Ben ook de planning van een nieuwe Scania klus in Rotterdam op zich wilde nemen, was de keuze snel gemaakt: “Ik had de contacten al en ik vind het werk leuk. Al was het wel even schakelen. Ik ben nu verantwoordelijk voor 28 chauffeurs in plaats van 6. Maar ik blijf altijd relaxt en rustig, dan komt het goed.”

Zie jij een toekomst als vrachtwagenchauffeur wel zitten? We hebben jobs in verschillende segmenten. Check de (opleidings)vacatures.