Please provide a blok property to the StoryblokComponent

Oude liefde roest niet: Louis (71) rijdt nog steeds op de bus

Rijden op de bus loopt voor Louis (71) als een rode draad door zijn leven. Van zijn eerste baan tot een mooie carrière na zijn pensioen: de liefde voor het vak is nooit verdwenen. “Ik ga door tot ik 100 ben”, lacht hij.

"Ik ben in 1975 begonnen als buschauffeur”, vertelt Louis. “Ik had toen net mijn diensttijd erop zitten en had daar al mijn rijbewijzen gehaald. Rijden vond ik geweldig, dus het voelde als een logische stap.”

Andere tijden

“Dat waren trouwens hele andere tijden”, vervolgt hij. “Stuurbekrachtiging of spiegelverwarming bestond niet. Dus je moest bijna rechtop staan om de bocht door te komen. En als het regende, moest ik passagiers vragen om het raam bij de voordeur schoon te vegen.”

Na een aantal jaar achter het grote stuur gaat Louis een andere passie achterna: muziek en dj’en. Hij begint zijn eigen bedrijf in licht en geluid voor artiesten. Daarna werkt hij onder andere als regiomanager en accountmanager bij verschillende bedrijven. Maar als zijn toenmalige werkgever in 2013 de deuren moet sluiten, komt Louis op zijn 59e zonder baan te zitten.

Terug bij oude liefde

Al snel komt hij uit bij zijn oude liefde. “In die tijd was het op je 59e lastig om iets nieuws te vinden”, vertelt Louis. “Toen zag ik een advertentie van een uitzendbureau dat buschauffeurs zocht in Amsterdam. Ik kom zelf uit Groningen, maar ze regelden dan een hotel voor je. Ik dacht: potverdikkie, dát lijkt me weer leuk!" Na een korte opfriscursus, stapt Louis weer op de bus. “Ik had jaren niet gereden, maar bus rijden verleer je nooit”, vertelt hij. “Ik vond het geweldig om weer achter het grote stuur te zitten. Het virus was weer helemaal aangewakkerd.”

Al snel kan Louis via Consolid ook in zijn eigen regio aan de slag als buschauffeur. Hij rijdt vanaf 2015 voor Qbuzz en later Arriva in Groningen. Tot corona roet in het eten gooit. “Door corona mochten er geen oproepkrachten meer rijden. Ontzettend jammer. Gelukkig kreeg ik al snel een belletje van Susanne, al jaren mijn contactpersoon bij Consolid, met de vraag of ik bussen op en neer wilde brengen voor reparatie en onderhoud. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.”

‘Stil zitten is niks voor mij’

Inmiddels is Louis met pensioen, maar rijdt hij via Consolid nog steeds met veel plezier op de bus. “Stil zitten is niks voor mij”, vertelt hij. “Ik werk nu zo’n drie dagen per week. Ik breng nog steeds bussen weg voor onderhoud en reparatie, maar rijd ook weer lijndiensten en doe regieondersteuning. Dan ruil ik bussen die te weinig spanning hebben om op het station. Ze houden me lekker bezig bij Consolid.”

Achter Louis staat een sterke steunpilaar: zijn vrouw Hieke. "Ze vindt het geweldig dat ik nog steeds zo van het rijden geniet. Ze steunt me altijd, wacht op me als ik een avonddienst rijd en soms laat thuiskom. En naast het rijden is er nog genoeg tijd om samen leuke dingen te doen."

Stoppen? Geen optie!

En stoppen? Dat is voorlopig nog geen optie voor Louis. "Ik heb net mijn Code 95 vernieuwd. Zolang ik me zo goed voel als nu, ga ik door tot ik 100 ben!", zegt hij lachend.

Is rijden ook jouw passie? Bekijk onze vacatures.Seyyed had samen met zijn broer een pizzeria, maar besluit in 2020 het roer om te gooien. "Ik werkte continu en had nauwelijks tijd voor een sociaal leven," vertelt hij. "Het was tijd voor iets anders. Ik kwam al snel uit bij het bezorgen, iets wat ik eerder met plezier had gedaan voor PostNL."

Volledige vrijheid

Niet lang daarna stuit hij op een vacature van Consolid: bezorger bij Albert Heijn. Seyyed verwacht er zo'n zes maanden te werken en daarna verder te kijken, maar het pakte anders uit. "Het plan was nooit om zo lang te blijven," legt hij uit. "Maar ik had het enorm naar mijn zin. Leuke collega's, een prettige werksfeer en vrijwel nooit problemen. Bezorger zijn is echt een geweldige baan. Zodra je in dat busje stapt, heb je volledige vrijheid."

Toch begint het na een tijdje te kriebelen. "Het bezorgen was leuk, maar na een paar jaar miste ik de uitdaging," zegt Seyyed. "Ik wilde doorgroeien. Het liefst als planner bij Consolid. In die rol maak je op kantoor de roosters voor alle bezorgers. Een compleet andere verantwoordelijkheid."

Ochtendmens

Drie maanden geleden krijgt Seyyed via zijn intercedent Monique de kans om weekendplanner te worden. Die grijpt hij met beide handen aan. "Ik werk nu drie dagen per week als planner en twee dagen als bezorger. En ik vind het fantastisch! Ik ben geen ochtendmens, maar tegenwoordig spring ik met plezier uit bed. Mijn collega's kunnen het nauwelijks geloven," lacht hij.

Voldoening

"Als planner ontdek ik een andere kant van mezelf," vervolgt Seyyed. "Ik neem het werk heel serieus. Als bezorger weet ik hoe belangrijk het is dat de planning rekening houdt met jouw wensen. De één wil extra uren, de ander liever geen avonddiensten. Je moet met talloze factoren rekening houden. Ik haal er voldoening uit om iedereen tevreden te stellen."

Seyyed is dolblij met zijn nieuwe rol. "Bij Consolid voel ik me echt thuis. Het voelt als familie. Daarnaast is er ruimte om door te groeien. Thijs, een vriend die ik via Consolid heb leren kennen, begon ook als bezorger en doet nu een opleiding tot vrachtwagenchauffeur. Ze denken hier echt met je mee."

Ook werken aan je toekomst bij Consolid? Check onze interne vacatures.