Niet opgeven
Els Kuijs kwam samen met Theo Duivesteijn van Connexxion op het idee om statushouders op te gaan leiden tot buschauffeur, maar stuitte destijds op een praktisch probleem. Bij het CBR kon je tot 2018 je theorie-examen alleen maar in het Nederlands doen, statushouders beheersen de taal nog niet voldoende om dat tot een goed einde te brengen. Nu mag bij het examen ook een tolk aanwezig zijn. Dat was het moment voor Connexxion en Consolid om samen met de gemeente Arnhem in korte tijd vijftig enthousiaste statushouders te interesseren voor dit initiatief.
90 procent geslaagd
Na een intake en twee psychologische testen bleven er negen kandidaten over. De kandidaten volgen inmiddels twee weken Nederlandse les. Daarna gaan ze het theoretische gedeelte van het rijbewijs halen en rijlessen volgen. Consolid heeft alle lesmaterialen naar het Arabisch laten vertalen zodat de deelnemers het theoretische gedeelte van de opleiding in hun eigen taal kunnen volgen. Bij het examen, dat wel in het Nederlands is, worden de kandidaten bijgestaan door een tolk die indien nodig een en ander voor ze kan vertalen.
Op de bus
De verwachting is dat de statushouders in dertig rijlessen klaar zijn voor hun rijexamen, rijbewijs D. Daarna kunnen ze op een bus rijden. “De verwachting is dat de eerste chauffeurs die dit traject doorlopen medio september op onze bussen rijden”, zegt Theo Duivesteijn, regiomanager van Connexxion.
Cultuurles voor Nederlanders
Niet alleen de statushouders gaan weer de schoolbankjes in, ook de teamleiders van Connexxion en de intercedenten van Consolid leren bij in deze pilot. Iedereen krijgt cultuurles om de Syrische cultuur beter te begrijpen. Wederzijds respect en begrip krijg je alleen maar als je je in elkaar verdiept. Connexxion en Consolid vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij hun medewerkers, deze groep vormt daarop geen uitzondering. “We moeten alleen even wat extra’s ervoor doen en dat doet iedereen graag”, zegt Kuijs.
“Ik heb deze kans met twee handen aangegrepen”, vertelt een van de aanstaande buschauffeurs. “Dit is inburgeren ‘on the job’, dat kan niet beter. Is natuurlijk ook spannend, maar dat is helemaal niet erg. In Syrië is een baan als buschauffeur bijna hetzelfde als een baan als advocaat. Ik weet dat het hier anders is hoor, maar ik ben straks echt trots als ik rondrijd op de bus in Arnhem.”
Delen