Op een ander spoor komen met Consolid

Op een ander spoor komen met Consolid

Docent Cor Plomp haalt ze er vaak uit, de studenten in zijn klas die via Consolid de opleiding tot machinist volgen bij RDP. RDP leidt mensen op tot machinist en andere functies op het spoor. “Ze grijpen met beide handen de kans aan die ze is geboden”, zo zegt hij. “Of iemand nou uit een langdurige werkloosheid komt of een carrièreswitch maakt. Je ziet dat deze studenten echt ontzettend gemotiveerd zijn.” En Plomp kan het weten, want hij heeft onlangs zijn tienjarig jubileum mogen vieren bij RDP en is daarmee de langst zittende – of langst voor de klas staande – docent.

Politieagent, brandweerman. Nee, treinmachinist

Politieagent, brandweerman of piloot zijn van die beroepen waar een kind van kan dromen. Treinmachinist is er ook zo een. “Soms komt er iemand op de opleiding die een totaal ander beroep heeft gehad zijn hele leven, maar als hij een trein ziet precies weet welk type het is en uit welk jaar met hoeveel vermogen en ga zo maar door”, vertelt Plomp. Het is overigens geen vereiste om een achtergrond in ‘treinen’ te hebben om aan de opleiding mee te kunnen doen.

Zorgvuldige procedure voor verantwoordelijke baan

De selectie- en toelatingsprocedure voor de opleiding is al een behoorlijk traject op zichzelf, zo vertelt manager Wendy Snel van Consolid. “Dat is niet voor niets, het is nu eenmaal een heel verantwoordelijke baan.” De harde criteria zijn te overzien: MBO3, niet langer zijn dan 1m95 en geen last hebben van kleurenblindheid. Plus een goede motivatiebrief erbij. “De motivatie is misschien wel het belangrijkste”, valt docent Plomp in. De selectie bestaat verder nog uit een capaciteitentest, een persoonlijk gesprek, psychologisch onderzoek en een medische goedkeuring. Voordat je aan de opleiding begint zal ook de opdrachtgever (Nedtrain, Arriva, RRF bijvoorbeeld) die de kandidaat later als machinist zal aannemen, hem moeten ‘goedkeuren’.

Om en om theorie en praktijk

Consolid leidt bij  RDP mannen en vrouwen op tot machinist voor het reizigers- en het goederenvervoer. “Daar zit een groot verschil in”, vertelt Snel. “De opleiding voor goederenmachinist bevat min of meer dezelfde vakken als die van het reizigersvervoer, alleen komen daar nog een heel aantal elementen bij als ‘gevaarlijke stoffen’, het internationale ERMTS beveiligingssysteem, technische staat van de trein kunnen controleren en meer. Deze opleiding duurt dan ook zo’n acht maanden en die voor reizigersmachinist ongeveer vier maanden. De ene week staat in het teken van de theorie, de week daarna wordt die theorie in de praktijk gebracht. Er wordt ook geoefend in de simulator die bij RDP staat. En bij de opdrachtgever zelf wordt getraind in bijvoorbeeld de baanvakken waar gereden gaat worden en het specifieke materieel. Snel: “Het is een pittige opleiding, maar we hebben haast geen uitval. Wie eraan begint, maakt het in veruit de meeste gevallen ook af.”

Uniform versus vuile handen

De aard van de werkzaamheden tussen de twee typen machinist verschilt aanzienlijk. De machinist op een reizigerstrein – die een uniform draagt - weet aan het begin van zijn dienst precies welke route hij gaat rijden en hoe laat hij weer thuis is. Snel: “Het is zijn – of haar – taak om de reizigers veilig, comfortabel en op tijd te vervoeren. Deze machinist maakt ook wel contact met zijn passagiers en heeft zo dus ook een ‘externe’ functie.” De trein die een goederenmachinist rijdt is vaak veel zwaarder, met veel meer vermogen. Bovendien rijden goederentreinen vaak internationaal, staan ze soms urenlang stil bij overslagstations. Plomp: “Deze machinist weet precies wanneer hij begint, maar niet hoe laat hij weer klaar is.” De machinist op de goederentrein is niet te herkennen aan zijn uniform. “Hij vindt het niet erg om zijn handen vuil te maken, misschien dat je hem daarom wel herkent aan de smeer op zijn jas dus”, zegt Snel met een glimlach.

Machinist is niet per se eindstation

Eens een machinist altijd een machinist? Sommigen wel en anderen niet. “We hebben een machinist van 72 jaar die nog altijd niet wil stoppen”, vertelt Snel. “Anderen willen, na een aantal jaren ‘meester op de bok’ te zijn geweest zoals dat heet, van de trein af en worden bijvoorbeeld teamleider en sturen dan machinisten aan. Het is een prachtig vak, maar het hoeft zeker niet je eindstation te zijn.”

Delen