“We weten het allemaal, we hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt”,
begint René Bieman zijn betoog. Wat betekent dat? Het betekent dat we een heel lage werkloosheid hebben en dat er meer vacatures zijn dan mensen die ze kunnen vervullen. “Het betekent ook dat we met elkaar in dezelfde vijver aan het vissen zijn, op zoek naar die mannen en vrouwen die via ons als chauffeur, machinist of beveiliger aan de slag willen. En dat die personen veel moeilijker te vinden zijn.” Bieman kijkt er blijmoedig bij. “Er zijn twee smaken om ernaar te kijken: of je stelt alleen vast dat het moeilijk is of je biedt een oplossing. Wij doen dat laatste natuurlijk.”
010 is geen 020 en andersom
Wie in de regio Amsterdam op zoek is naar geschikte buschauffeurs heeft meer kans om die te vinden aan de randen van de stad dan in het centrum. In Rotterdam is dat precies andersom. “Dat heeft gevolgen voor je campagne en waar je op zoek gaat naar geschikte kandidaten”, zegt Bieman. “Het zorgt ervoor dat je niet onnodig (en duur) met hagel gaat schieten, maar veel gerichter en efficiënter te werk kunt gaan en meer kans hebt op het vinden van de juiste mensen. Als je op dezelfde manier gaat zoeken als een aantal jaar geleden ga je je opdrachtgevers alleen maar teleurstellen. Maar goed, dan zouden wij ons werk niet goed doen.”
Theorie door vertalen naar onze praktijk
“Kennis haal je uit openbare bronnen, onderzoeken die er zijn gedaan, bij het UWV vandaan, maar zeker ook uit onze eigen organisatie natuurlijk. Wij weten waar we het over hebben, omdat we goed signaleren wat de trends zijn. Al die gegevens en theoretische kennis, leggen we ook naast onze praktijk. En vanaf deze maand zullen we die ook aan ons flexpanel voorleggen. Je kunt niet alleen maar over hen praten, we zullen natuurlijk ook met hen praten. Je moet het toetsen aan hun en onze werkelijkheid. Zo maak je de theoretische kennis ook daadwerkelijk relevant voor de organisatie en voor iedereen met wie wij werken. En op deze manier blijft je kennis ook vers, gaat het over vandaag en niet over vorig jaar.”
Opdrachtgevers komen met heel specifieke vragen bij Consolid en als die de arbeidsmarkt betreffen komen ze op het bureau van Bieman te liggen. Een organisatie breidt uit naar een nieuwe regio of breidt landelijk uit of gaat een nieuwe dienst aanbieden, en heeft daarom medewerkers nodig. “Dan doen we onderzoek”, vertelt Bieman. “Heel gericht, naar die specifieke vraag en dat vertalen wij dan naar onze aanpak. Omdat we die aanpak goed kunnen onderbouwen, heeft de klant daar ook direct vertrouwen in.”
(h)erkend als arbeidsmarktdeskundige
Als je specialist bent op het gebied van de (flexibele) arbeidsmarkt in de vervoer en veiligheid, dan valt dat op. Zo wordt Bieman ook gevraagd om zijn kennis te delen met het UWV bijvoorbeeld. “En dat doe ik graag, waarom zou je deze kennis alleen voor jezelf houden? Het gaat erom dat zoveel mogelijk mensen kunnen meedoen in het werkend leven en daar draagt Consolid en ikzelf persoonlijk heel graag ons steentje aan bij.”
Delen