Payrolling voor flexkrachten

Ik sta bij Consolid op de Payroll, hoe werkt dat?
Als je als werknemer via een payrollovereenkomst met Consolid werkt, dan betekent dit dat Consolid jouw juridisch werkgever is. Consolid is de werkgever met wie je een arbeidsovereenkomst hebt en de opdrachtgever waar je werkt, is jouw functioneel werkgever.

Jouw opdrachtgever is degene die jou heeft geworven en geselecteerd en voor wie je werk uitvoert. Zij plannen jou ook in op de werkzaamheden en beslissen hoeveel uur je werkt en of jouw contract verlengd wordt. Consolid is als juridisch werkgever de partij die jouw contract opstelt, de uren verwerkt zoals jouw opdrachtgever deze heeft aangeleverd en jouw salaris en vakantiegeld uitbetaalt. Je kunt het zien als een personeels- en salarisadministratie, maar dan bij een ander bedrijf.

Omdat Consolid jouw juridisch werkgever ‘op afstand’ is, doen we er alles aan om zo zorgvuldig mogelijk jouw contract te beheren en jouw salaris te verwerken. En mocht je een vraag hebben, dan willen we deze natuurlijk zo snel mogelijk beantwoorden. De antwoorden op een aantal vragen die je kunt hebben, vind je hieronder:

1) Hoe werkt payrolling in de praktijk?
In de praktijk werkt payrolling als volgt:

  • Jouw opdrachtgever werft en selecteert je voor een openstaande vacature binnen het bedrijf
  • Als je op payrollbasis wordt ingezet, dan krijg je van jouw leidinggevende/HR afdeling duidelijke informatie over hoe het werkt
  • Het bedrijf waar je werkt is verantwoordelijk voor de uitvoering van jouw werk, Consolid is verantwoordelijk voor de administratie
  • Jouw contract is digitaal en snel geregeld
  • Je kunt jouw gegevens digitaal inzien via een portal en online de meeste vragen beantwoord zien
  • Je wordt 4-wekelijks verloond en ontvangt een loonspecificatie
  • Vragen/klachten worden snel en vriendelijk afgehandeld
  • Je wordt geïnformeerd over wat je moet doen als je ziek wordt of vrij wilt nemen
  • Regelmatig ontvang je een nieuwsbrief met nuttige en actuele informatie vanuit Consolid 

2) Ik ga werken via Consolid op payrollbasis. Hoe gaat dat in zijn werk?
Als je voor Consolid op payrollbasis gaat werken dan ontvang je van je opdrachtgever informatie over hoe het werkt. Jouw opdrachtgever meldt jou aan bij Consolid via de Flexportal. Jouw opdrachtgever zal jou daarvoor de benodigde informatie vragen, zoals jouw paspoort of ID kaart, jouw BSN nummer en je NAW gegevens. 

3) Hoe lang blijf ik via Consolid werken?
De tijd die je voor Consolid werkt hangt af van het werk dat de opdrachtgever voor je heeft. In principe kun je maximaal 5,5 jaar ingezet worden door middel van tijdelijke contracten. Jouw opdrachtgever bepaalt de duur, het aantal uur in het contract en of jouw contract verlengd wordt.

4) Wie bepaalt mijn uurloon?
Consolid ontvangt van jouw opdrachtgever het uurloon dat met jou is afgesproken. Dit uurloon wordt bepaald op basis van de CAO die van toepassing is.

5) Heb ik ook recht op een reiskostenvergoeding
Jouw opdrachtgever geeft aan Consolid door of je recht hebt op een reiskostenvergoeding en als dat zo is, hoe hoog deze vergoeding is. Deze reiskostenvergoeding krijg je met jouw salaris uitbetaald.

6) Ik hoorde iets over het fasensysteem, hoe zit dat precies?
Overeenkomst Fase A met uitzendbeding en voor bepaalde duur (zonder uitzendbeding).
Als je voor het eerst bij Consolid in dienst komt, ontvang je meestal bij aanvang van je werkzaamheden een overeenkomst in Fase A. Hierin kan een onderscheid worden gemaakt tussen een uitzendovereenkomst in Fase A met uitzendbeding of een overeenkomst Fase A voor bepaalde tijd, ook wel Fase A-overeenkomst zonder uitzendbeding genoemd. In Fase A kun je maximaal 78 weken werken.

Fase B is een overeenkomst voor bepaalde duur. Nadat de 78 gewerkte weken in Fase A zijn doorlopen en de samenwerking wordt voortgezet, volgt een overeenkomst in Fase B. Deze overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde duur met een vooraf bepaald aantal garantie uren. Je kunt maximaal zes contracten in fase B krijgen over een periode van vier jaar. Een overeenkomst fase B eindigt van rechtswege op de overeengekomen einddatum die is opgenomen in de overeenkomst.

Fase C is een overeenkomst voor onbepaalde tijd.

7) Wanneer krijg ik mijn loon uitbetaald?
Jouw opdrachtgever plant jou in en levert jouw gewerkte uren aan bij Consold. Consolid verwerkt jouw gewerkte uren in de week na afloop van iedere periode van 4 weken.

8) Ik heb niet uitbetaald gekregen, hoe kan dat?
Als jouw salaris niet is uitbetaald, dan kan dit diverse oorzaken hebben. Het kan zijn dat je jouw contract nog niet (digitaal) ondertekend hebt. Ook kan het zijn dat je jouw kopie van jouw geldige paspoort of ID kaart nog niet ingeleverd hebt. Als dit alles in orde is, dan kan het zijn dat jouw opdrachtgever nog geen uren heeft ingediend voor jou. Informeer dit bij jouw leidinggevende en indien de uren ingediend zijn, neem dan contact op met Consolid via payroll@consolid.nl

9) Ik ben ziek, wat moet ik doen?
Als je ziek of weer hersteld bent, moet je dit altijd twee keer doorgeven; bij de opdrachtgever waar je werkzaam bent en bij Consolid Beveiliging. Consolid is onder andere verantwoordelijk voor het tijdig uitbetalen van jouw ziekte-uren. Daarnaast is het van groot belang dat er tijdig verzuimopvolging plaatsvindt en waar nodig de bedrijfsarts wordt ingeschakeld. Het is tenslotte in ieders belang dat je weer snel aan de slag gaat.Om het verzuim beter te kunnen begeleiden heeft Consolid een Verzuimcoördinator aangesteld, Natalja Sakes. Zij zal de verzuimcontacten met je onderhouden en is telefonisch bereikbaar op 020-7231856. Hier vind je het stappenplan voor het verzuimproces.

10) Het lukt me niet om in te loggen in Helloflex, hoe komt dit?
Als je voor Consolid op payrollbasis aan het werk gaat, ontvang je een mail met inloggegevens voor Helloflex. Lukt het je niet om in te loggen in Helloflex? Hieronder vind je in het kort de procedure om je Helloflex account te activeren en in te loggen.

Procedure activeren en inloggen Helloflex account:

  1. Klik op de link in de mail
  2. Je ontvangt een verificatiecode in een sms bericht op je mobiele telefoon
  3. Vul de verificatiecode in en activeer je account
  4. Het programma vraagt nu om zelf een wachtwoord aan te maken
  5. Log in met je gebruikersnaam (je email adres) en je zelfgemaakte wachtwoord van stap 4

11) Wanneer wordt mijn vakantiegeld uitbetaald?
Jouw vakantiegeld wordt jaarlijks uitbetaald bij het salaris van periode 5.
 
12) Ik ga uit dienst maar ik ben ziek. Wat gebeurt er nu?
Als je ziek bent op het moment dat jouw contract beëindigd wordt, dan meldt Consolid jou ‘ziek uit dienst' bij het UWV. Het UWV neemt jouw ziekte-uitkering en de verzuimbegeleiding over.

13) Ik heb een werkgeversverklaring nodig, hoe kom ik daaraan?
Als je een werkgeversverklaring nodig hebt, dan kun je deze per mail aanvragen via admin-pz@consolid.nl o.v.v. aanvraag werkgeversverklaring.

14) Ik heb nog een andere vraag, waar kan ik die stellen?
Heb je een vraag over jouw contract? Dan kun je mailen naar admin-pz@consolid.nl. Contactpersonen: Natasha, Regina en Lizzy.
Heb je een vraag over je salaris of een betaling? Dan kun je mailen naar payroll@consolid.nl. Contactpersonen: Michael, Hans en Fred.
Tip: Heb je verschillende vragen, stel dan één vraag per mailbericht, dan komt deze sneller bij de juiste persoon terecht

15) Wanneer krijg ik mijn jaaropgave?
Jaarlijks staat jouw jaaropgave begin februari klaar in Mijn Consolid.

16) Ik wil een onkostendeclaratie indienen, hoe werkt dat?
Als je onkosten hebt gemaakt, kun je deze via het declaratieformulier met de originele bonnetjes naar Consolid sturen.

17) Ik heb gegarandeerde uren in mijn contract staan maar wordt minder uren ingezet, krijg ik wel uitbetaald?
In principe krijg je jouw contracturen uitbetaald. Als je niet alle contracturen ingezet bent, dan worden deze uren aangevuld als zogeheten ‘leegloopuren’. Mochten deze uren niet uitbetaald zijn, informeer dan bij jouw leidinggevende.

18) Mijn contract is beëindigd, wat gebeurt er nu?
Als jouw opdrachtgever besluit jouw contract te beëindigen, dan maakt Consolid dit administratief in orde. Je ontvangt dan een uitdienstbrief. Ook worden jouw reserveringen uitbetaald en wordt jouw uitdienstmelding doorgegeven aan UWV.

19) Ik wil vrij nemen, hoe werkt dat?
Als je verlof op wilt nemen, dan geeft je dit door per mail aan jouw opdrachtgever. Deze verwerkt jouw verlof na akkoord in zijn planning en geeft dit door aan Consolid. Een overzicht van de opgebouwde verlofuren vind je in Mijn Consolid.